Emocje dziecka to często dość ciężki temat. A już szczególnie w ostatnim miesiącu. Przez pandemię koronawirusa od ponad miesiąca wszyscy przebywamy w swoich domach. Wychodzi ten, kto musi. Dorosłymi targają różne emocje, choć sami doskonale potrafimy sobie wyjaśnić co i dlaczego. Dzieci także doznają emocjonalnej huśtawki. Z dala od dobrze znanej szkolnej lub przedszkolnej sali. Bez codziennego kontaktu z rówieśnikami, z przyjaciółmi. Dochodzi do tego sytuacja, kiedy w natłoku zupełnie niecodziennych dla nas zajęć wszyscy zaczynamy się stresować, denerwować, nasze emocje przenoszą się na dzieci. A dzieci niekoniecznie te emocje rozumieją i nie radzą sobie z nimi.

Jak nauczyć dziecko rozpoznawać emocje

Kiedyś panowało takie przekonanie, że dzieci i ryby głosu nie mają. Dzieciak, który się denerwował uznawany był za źle wychowanego. Taki, który reagował w sposób dla dorosłych uchodzący za agresywny miał z pewnością za dużo pozwalane. Natomiast jeśli dziecko wyraziło swoje zdanie, z pewnością był to efekt braku kultury. O dyskusji z dorosłym nie wspominając. Przez takie postrzeganie dzieci wychowane zostało pokolenie ludzi, którzy nie radzą sobie z własnymi emocjami. Często nie potrafią ich właściwie zidentyfikować i sami nie wiedzą co czują. Na szczęście teraz posiadamy większą wiedzę z tego zakresu i mamy dostęp do narzędzi, które nam pomogą pracować z dzieckiem na emocjach. Dlatego jestem pewna, że spodobają wam się propozycje, które dla was mam.

Emocje Dziecka – Anna Karcz

Karty pracy, scenariusze zajęć i inne narzędzia, które możecie znaleźć na stronie Anny Karcz okazują się bardzo pomocne. Jednak najpierw przybliżę wam postać Anny, autorki wszystkich materiałów. Anna jest psychologiem dziecięcym, specjalistą terapii pedagogicznej, certyfikowaną edukatorką Pozytywnej Dyscypliny. Jej specjalizacja to praca z dziećmi i młodzieżą, a także z rodzicami. Emocje dziecka to temat złożony i często bez odpowiedniego wsparcia rodzic nie jest w stanie sam sobie poradzić. Anna w swojej pracy towarzyszy dzieciom w przeżywanych trudnościach, pracuje z dziećmi nieśmiałymi, odczuwającymi lęk, mającymi złą sytuację rodzinną, ale także z dziećmi dysharmoniami rozwojowymi. Pracując z rodzicami skupia się na zwiększaniu ich kompetencji wychowawczych i wsparciu.

Karty pracy i scenariusze zajęć

Stałam się posiadaczką materiałów przygotowanych przez Annę Karcz i mało brakło a zupełnie bym o nich zapomniała. Wtedy też rozpoczęła się sytuacja związana z pandemią, zaczął się dość stresujący czas, zarówno dla mnie (tuż przed porodem), jak i dla dzieci, które z dnia na dzień zostały odcięte od swoich znajomych i normalnego rytmu dnia. I właśnie tu przyszły mi z pomocą materiały od Anny. Na lodówce zawisł kalendarz emocji na każdy dzień, Rozalka bardzo chętnie go uzupełnia. A ja wczytałam się w materiały i wybrałam kilka lekkich zadań dla Rozi. Obserwując jak uzupełnia karty, co zaznacza i jakich kolorów używa mam pretekst do rozmowy o emocjach.

emocje dziecka

 

Emocjedziecka.pl – strona dla każdego rodzica

Bardzo polecam wam materiały jakie znajdziecie na stronie emocjedziecka.pl. Wybór jest ogromny, a Anna z pewnością rozwieje wszystkie wasze wątpliwości. Poza tym na stronie jest mnóstwo przydatnych artykułów, w których znajdziecie odpowiedzi na większość nurtujących was pytań. Wśród artykułów znajdziecie rzetelną wiedzę, pomocne rodzicom książki, gry oraz karty do druku i samodzielnych ćwiczeń z dziećmi. Nie ważne czy mamy w domu maluszka czy nastolatka – tu znajdziemy materiały dotyczące problemów typowych dla każdej grupy wiekowej. W zakładce Narzędziownia znajdziecie polecane książki, inspiracje, ale przede wszystkim autorskie materiały. Natomiast w zakładce Sklep możecie w promocyjnych cenach zakupić scenariusze zajęć i karty pracy, które pomagają rozwijać kompetencje emocjonalno-społeczne. Na prawie 300 stronach otrzymujecie tak ogromną ilość materiałów, że znajdziecie odpowiednie na każdą okazję. Muszę przyznać, że karty bardzo nam się podobały, a Rozalka kiedy tylko je zobaczyła od razu zabrała się do rysowania i kolorowania. Dla niej to była świetna zabawa, dla mnie okazja do zadawania pytań i sprawdzenia jak ona rozumie emocje. 

emocje dziecka

Kalendarz i planszówka

Zauważyłam, że po rozwiązaniu kilku zadań i nazwaniu, opisaniu różnych emocji Rozalce szczególnie przypadły do gustu dwie rzeczy: gra planszowa oraz kalendarz emocji. 

W kalendarzu każdy miesiąc to osobna karta. Każdy dzień to 5 ikonek emocji oraz jedna pusta, którą dziecko może uzupełnić samodzielnie. Nasze dziecko może z kalendarza korzystać dowolnie. Zaznaczać wszystkie emocje jakie pojawiły się danego dnia, albo wybrać jedną, która dzień zdominowała. Może je zamalowywać lub zaznaczać, używać jednego lub wielu kolorów – do wyboru. Dla nas, rodziców, kalendarz ma być mapą emocji dziecka. Dzięki niemu łatwiej nam będzie dostrzec co odczuwa dziecko. 

Planszówka zyskała w oczach mojego dziecka, ponieważ jest bardzo pozytywna. To gra w “Moje ulubione”. Wystarczą pionki, kostka i można zaczynać zabawę. W zależności od tego na jakim polu stanie pionek musimy powiedzieć jakie jest nasze ulubione: zwierzę, miasto, jedzenie, film, słowo, a nawet pokój w domu. To tak naprawdę gra dla całej rodziny, która pozwala nam jeszcze lepiej się poznać. 

emocje dziecka

Ponieważ my na kartach pracujemy już od jakiegoś czasu mogę polecić je każdemu rodzicowi, ale także pedagogom, psychologom i innym osobom, które pracują z dziećmi. Część materiałów dostępna jest na stronie za darmo, więc możecie być pewni, że nie kupujecie przysłowiowego kota w worku. Dzięki tym materiałom wy lepiej poznacie własne dziecko, a ono będzie miało świetną zabawę. 

Jeśli spodobał Ci się ten wpis będzie mi niezmiernie miło, gdy zostawisz po sobie ślad.
Zapraszam do śledzenia mojego profilu na facebook oraz instagram.

Written by Marta Sobczyk-Ziębińska

Absolwentka Komunikacji Społecznej na Politechnice Śląskiej. Obecnie mama dwóch cudownych córek - Rozalki i Florki, oraz berneńskiego psa pasterskiego - Riko. Uwielbiająca rolę Home Manager'a, pretendująca do miana Perfekcyjnej Pani Domu fanka książek historycznych i obyczajowych, a także niepoprawna romantyczka.