Zgaga to takie cholernie uciążliwe pieczenie w przełyku, dokładniej za mostkiem. Wiele ciężarnych skarży się na tą przykrą dolegliwość. Dopadła i mnie. Może nie często i nie bardzo długotrwale, ale jednak są dni, kiedy mam ochotę wypruć sobie przełyk i odstawić go na półkę do czasu aż urodzę.

Zgaga – skąd się bierze

Najkrócej i najjaśniej mówiąc przyczyną zgagi jest cofanie się treści żołądkowej do przełyku. W konsekwencji tego odczuwamy uporczywe pieczenie, dlatego zwykło się mówić o “palącej zgadze”. Zasadniczo sprawa wygląda tak, że zgaga związana jest z refluksem i przepukliną przełykową, jednak kobiety w ciąży są również narażone na to nieprzyjemne uczucie. Zgaga w ciąży również powstaje z powodu cofania się treści żołądkowej, jednak jest to spowodowane uciskiem macicy na narządy wewnętrzne. Dziecko stale rośnie, macica z każdym dniem jest większa, nierzadko harce naszego malucha trafiają w sam żołądek, prosto po jedzeniu. Bo właśnie po jedzeniu dziecko zazwyczaj zwiększa swoją aktywność. Jednak są rzeczy, które mają wpływ na to czy zgaga wystąpi czy nie.

Co najczęściej wywołuje zgagę

Czasami mam ochotę zapytać – a co jej nie wywołuje? Jednak są produkty, na które warto szczególnie uważać, ponieważ ich spożywanie może nasilać nasze dolegliwości. Ja mam jak mam, bo nie uważam – proste. Więc do produktów, które mogą pomagać naszemu organizmowi denerwować nas zgagą należą:

  • kawa, herbata, napoje gazowane zawierające kofeinę ,
  • soki owocowe i owoce cytrusowe,
  • czekolada,
  • ostre przyprawy,
  • tłuste jedzenie.

Oczywiście eliminacja tych produktów wcale nie wyklucza zgagi u ciężarnej. Jeśli więc nie wyobrażacie sobie dnia bez kawy, tak jak ja, to po prostu uważajcie na to jakie ilości spożywacie. Bywa ciężko też w temacie czekolady, bo bywa tak, że musimy, po prostu nie mamy innego wyjścia jak zjeść tą czekoladę i popić ją Pepsi. Potem przychodzi ochota na ogórki kiszone, ale to tylko kobieta w ciąży zrozumie. Bywa, że same sobie robimy na złość, po prostu.

zgaga w ciąży

Sposoby na zgagę

Najprostszym sposobem jest ograniczenie produktów wymienionych powyżej. U osób mających predyspozycje do zgagi także cebula nie jest pożądanym produktem spożywczym. Sok pomidorowy, kwaśne jedzenie i cytrusy oraz potrawy zawierające ocet także pogorszą wasz stan. Warto zrezygnować też z mięty. Ponadto dobrze jeść mniejsze ilości na raz. Uczucie bardzo pełnego żołądka to większa szansa na cierpienie. Możesz chrupać migdały, koniecznie w brązowej łupince, a także ratować się jogurtem naturalnym, który neutralizuje kwasy żołądkowe. Pamiętajcie też o tym, żeby bezpośrednio po jedzeniu nie kłaść się, nawet pozycja półleżąca może być dokuczliwa. Najlepiej byłoby wybrać się na krótki spacer, by nie gnieść żołądka dodatkowo. Maluch już wystarczająco ogarnia ten temat.

Dokuczała wam zgaga czy miałyście więcej szczęścia niż ja?

*

*

*

************************************************************************************************************
Jeśli spodobał Ci się ten wpis będzie mi niezmiernie miło, gdy zostawisz po sobie ślad.
Zapraszam do śledzenia mojego profilu na facebook oraz instagram.

Written by Marta S.

  • Niestety u mnie też była, nie pomagało nic. 😉 Ale dało się przeżyć. :)

  • Super dzieciaczki

    Oj jaką ja miałam zgagę w drugiej ciąży.

  • Oj, mnie zgaga w ciąży wykańczała!

  • Pomocne jest też jedzenie migdałów. :-) Czasem zgaga mnie dołapie – cóż zrobić?

  • Karolina Borycka

    Mi pomagało tylko jedzenie migdałów, dzięki nim przetrwałam.

  • Mam 28 lat i przyznam szczerze, że nawet nie wiem co to zgaga 😉

  • Na szczęście mnie to ominęło :)