Prawidłowa dieta w ciąży jest kluczem do naszego zdrowia w tym okresie, oraz do tego, by rozwijające się w nas dziecko otrzymało jak najwięcej składników odżywczych. Prawidłową dietą jesteśmy w stanie zrobić więcej niż sztuczną suplementacją. Dlatego w czasie ciąży tym bardziej skupiam się na tym, aby jeść różnorodnie i zdrowo. Choć wiadomo, że z zachciankami nie zawsze da się wygrać. 

Dieta w ciąży

W czasie ciąży nie możemy drastycznie zmienić swojego sposobu żywienia. Tak naprawdę o nasze odżywianie powinniśmy dbać zawsze, niezależnie od stanu w jakim obecnie jesteśmy. Między innymi dlatego powinniśmy wykonywać regularne badania, np. morfologię krwi. Dieta w ciąży nie powinna wiele różnić się od typowej. Na co dzień musimy pamiętać o tym, że wraz z żywością dostarczamy naszemu organizmowi niezbędnych składników odżywczych, witamin i minerałów. W pierwszej ciąży zauważyłam, że największe problemy miałam z poziomem żelaza. W kolejnych dwóch byłam już mądrzejsza i wiedziałam jak zadbać o to, by mój organizm utrzymać w normach. Teraz mogę powiedzieć, że moja dieta jest różnorodna, ciekawsza od tej sprzed siedmiu lat, a sama ciąża przebiega książkowo.

dieta w ciąży

Dieta w ciąży – co jeść

Z mojego doświadczenia wynika, że każda kobieta w ciąży otrzymuje mnóstwo rad na temat sposobu odżywiania. Na szczęście coraz rzadziej słyszy się najbardziej popularną “musisz jeść za dwoje”. Z pewnością jedzenie za dwoje jest największym błędem jaki możemy popełnić. Zwłaszcza, że już nasz sposób żywienia wpływa na dziecko (więcej z naukowego puntu widzenia), jego rozwój i prawdopodobnie także dalsze wybory żywieniowe. Należy pamiętać o tym, aby spożywać produkty ze wszystkich grup:
– produkty zbożowe,
– warzywa i owoce,
– mleko i produkty mleczne (jogurty, kefiry, sery),
– mięso,
– ryby,
– wędliny,
– jaja,
– tłuszcze roślinne.
Jednocześnie pamiętając, aby nie przesadzać w żadną stronę. 

dieta w ciąży

Czego absolutnie unikać w ciąży

I choć utrzymanie odpowiedniej diety w ciąży nie jest sprawą trudną istnieją pewne produkty, których lepiej unikać oraz takie, które należy absolutnie odstawić. Warto zmniejszyć ilość spożywanej soli, zrezygnować z fast foodów, słodzonych i gazowanych napojów, czipsów i kupnych ciast z dłuuugą listą składników. Absolutnie i bez wyjątków rezygnuj z papierosów i alkoholu. Nie jest prawdą, że lampka wina dobrze wpływa na ciążę. Nawet lampka może zaszkodzić dziecku. Warto uważać także na produkty surowe, z tatara lepiej zrezygnować, a sery pleśniowe jeść tylko te, które poddane były pasteryzacji. 


dieta dziecka

 

Nie jest trudno utrzymać odpowiednią dietę i zadbać o prawidłowe odżywianie, a nawyki jakich nabierzemy w czasie ciąży pozostają z nami na dłużej. Ponadto przydadzą się kiedy nasz maluch skończy 6 miesięcy i zaczniemy wprowadzać nowe produkty do jego diety.

 

Jeśli spodobał Ci się ten wpis będzie mi niezmiernie miło, gdy zostawisz po sobie ślad.
Zapraszam do śledzenia mojego profilu na facebook oraz instagram.

 

 

Written by Marta Sobczyk-Ziębińska

Absolwentka Komunikacji Społecznej na Politechnice Śląskiej. Obecnie mama dwóch cudownych córek - Rozalki i Florki, oraz berneńskiego psa pasterskiego - Riko. Uwielbiająca rolę Home Manager'a, pretendująca do miana Perfekcyjnej Pani Domu fanka książek historycznych i obyczajowych, a także niepoprawna romantyczka.