O skokach rozwojowych słyszała chyba każda mama. Choć podobno nie powinno się tak nazywać tych ciekawych okresów. Doczytałam gdzieś, że nie ma takiego pojęcia w żadnym podręczniku do pediatrii. Generalnie po dawkę wiedzy dotyczącej badań nad “skokami rozwojowymi” odsyłam was do Nicole z bloga mamaginekolog. Tam macie opisane kto po raz pierwszy wysnuł taką teorię. Na jakich podstawach i jak wyglądały badania. Ja opowiem o swoich doświadczeniach w tym temacie. Także o tym dlaczego tak łatwo tłumaczymy sobie zachowania maluchów skokami rozwojowymi.

Czym są skoki rozwojowe

Skoki rozwojowe to najprościej mówiąc okresy pewnych regresji. To okresy, w których dziecko staje się bardziej płaczliwe, domaga się większej uwagi, zdaje się zapomnieć wszystkiego czego nauczyło się wcześniej. Bywa, że nie chce jeść, gorzej sypia, chciałoby być cały czas przyklejone do mamy. Większość młodych rodziców kiedy po raz pierwszy usłyszy o skokach znajduje w sieci tego typu obrazek:

skoki rozwojoweJak zauważycie zaznaczono tu 10 okresów w życiu dziecka. Według teorii Plooij można zaobserwować właśnie 10 skoków. Czym się one charakteryzują? I jak rozpoznać ten czas? Co może zmienić się po skoku rozwojowym?

Skoki rozwojowe w pierwszych latach życia dziecka

Skok 1

Około 5 tygodnia życia – w tym czasie dziecko zaczyna rozumieć wrażenia, jakie dochodziły do niego przez poprzednie tygodnie. Wyostrzają się zmysły, a otoczenie jest odbierane w bardziej świadomy sposób. W tym czasie intensywne światło czy głośne dźwięki mogą przeszkadzać dziecku i powodować niepokój.

Skok 2

Około 7-8 tygodnia życia (2 miesiąc) – dziecko zaczyna dostrzegać powtarzające się wzorce, dlatego dobrze w tym czasie wprowadzić pewne rytuały. Dziecko zaczyna coraz bardziej kontrolować swoje ciało, choć jest to jeszcze dalekie do doskonałości. Maleństwo coraz dłuższy czas skupia wzrok na jednym przedmiocie, przypatruje się mu z ciekawością.

Skok 3

Około 12 tygodnia życia (3 miesiące) – to skok nazywany “światem niuansów”. W tym czasie dziecko dostrzega detale, zauważa zmiany w tonie głosu czy natężeniu światła. Świetną zabawą jest też testowanie swoich możliwości wokalnych. Wiele dzieci w tym czasie zaczyna być “rozgadanych”.

3 miesiąc

Skok 4

Około 19 tygodnia życia (około 4,5 miesiąca) –  tym czasie dziecko odkrywa związki między zdarzeniami. Zaczyna zauważać, że jakaś akcja powoduje reakcję, np. puszczenie zabawki i jej upadek na podłogę. 

Skok 5

Około 26 tygodnia życia (6 miesięcy) – to okres, w którym dziecko zaczyna wyłapywać relacje. Nie rozumie jeszcze czemu pewne rzeczy się dzieją, np. co się dzieje z wychodzącą z pokoju mamą. Natomiast wie, że jeśli naciśnie guzik zabawki to zacznie ona grać.

Skok 6

Około 37 tygodnia życia (8,5 miesiąca) – dziecko zaczyna dzielić świat na kategorie. Wie, że jabłko i ziemniaki to jedzenie, mimo iż smakują i wyglądają inaczej. Wie, że kot czy pies może być narysowany na obrazku, a może być jego żywym przyjacielem, może też być maskotka. Maluch wiele rozumie, w tym czasie warto poświęcić czas na pierwsze zabawy plastyczne, układanie wieży z klocków.

Skok 7

Około 46 tygodnia życia (11 miesięcy) – maluch zaczyna sobie zdawać sprawę, że oby osiągnąć jakiś cel, musi wykonywać pewne czynności w określonej kolejności. To dobry czas na naukę takich rzeczy jak sprzątanie zabawek (z doświadczenia wiem, że działa). Dziecko szybko zaczyna rozumieć, że po skończonej zabawie odkładamy zabawki, że przed kąpielą brudne rzeczy wrzucamy do kosza na pranie, że kiedy zakładamy śliniak będzie jedzenie.

10 miesiąc

Skok 8

Około 55 tygodnia życia (13 miesięcy) -w tym okresie dziecko zaczyna rozumieć schematy przyczynowo-skutkowe.

Skok 9

Około 65 tygodnia (15 miesięcy) – w tym czasie dziecko zaczyna sprawdzać schematy, zaczyna eksperymentować. Bawi się słowami takimi jak “tak” i “nie”.

Skok 10

Około 75 tygodnia (1,5 roku) – dziecko zaczyna rozumieć, że ma wybór. Potrafi stosować się do zasad, kiedy chce. W tym czasie zaczyna się okres zwany przez rodziców buntem dwulatka.

18 miesiąc

Jeśli spodobał Ci się ten wpis będzie mi niezmiernie miło, gdy zostawisz po sobie ślad.
Zapraszam do śledzenia mojego profilu na facebook oraz instagram.

Written by Marta Sobczyk-Ziębińska

Absolwentka Komunikacji Społecznej na Politechnice Śląskiej. Obecnie mama dwóch cudownych córek - Rozalki i Florki, oraz berneńskiego psa pasterskiego - Riko. Uwielbiająca rolę Home Manager'a, pretendująca do miana Perfekcyjnej Pani Domu fanka książek historycznych i obyczajowych, a także niepoprawna romantyczka.